ساختارهای منسوب به امید در متون روانشناختی از سال ۱۹۵۰ به بعد ظاهر شدند و اهمیت امید را در تغییرات درمانی، یادگیری و بهزیستی عمومی خاطرنشان ساختند. فرد دارای امید کسی است که انرژی و انگیزه لازم را برای رسیدن به هدفهای منطقی دارد و میداند که چه چیزی میخواهد و همچنین میداند که چگونه و از چه راهی میتواند به هدفهای خود برسد. چنین شخصی اگر دریک مسیر به مانع برخورد کرد از مسیرهای دیگری اهداف خود را دنبال میکند. با توجه به نظریات بسیار ارائه شده در زمینه امید و امیدواری، ابزارهای بسیاری نیز برای سنجش آن ابداع شده است.
پرسشنامه امید میلر:
پرسشنامه امید میلر (MHS) یا پرسشنامه امیدواری میلر که معادل انگلیسی آن Miller Hope Scale است. هدف اين پرسشنامه، سنجش ميزان اميدواری در افراد است.